Monday, October 20, 2008

RENJIS 1 : SINOPSIS

Ia tentang Kirana yang cekap dan komited dalam menguruskan butik pengantin milik emaknya. Butik itu terletak di kawasan kelas rendah di bandaraya Kuala LUmpur. Ironi, dalam kesibukan menguruskan perkahwinan orang, Kirana sendiri masih membujang. Dia “fobia” untuk berkahwin akibat peristiwa hitam lima tahun lalu - bakal suami ‘menghilang’ dua hari sebelum pernikahannya!

Ibunya berusaha mencari calon suami untuknya tetapi Kirana sentiasa menolak. Kemudian, Kirana bertemu dua lelaki hebat yang pastinya tidak akan dilepaskan oleh mana-mana wanita pun. Kedua-duanya mencintai Kirana. Seperti yang dijangka, Kirana menolak mereka. Penolakannya itu sebenarnya dibuat tanpa sedar. Dia lebih dibayangi kenangan silam yang mengecewakan, memalukan dan menakutkan.


Justeru, drama ini berkisar tentang kehidupan Kirana bersama orang sekelilingnya. Ia tentang hubungan Kirana dengan ibu yang sentiasa mendesaknya kahwin, perniagaan butik yang terancam akibat kehadiran sebuah projek mega, adik lelaki yang tidak bertanggungjawab dan cinta dua lelaki paling hebat pernah ditemuinya.